Cóż, udało mi się wreszcie przejrzeć nieco na nowy codex szarakusów. Ta armia, nie trzeba chyba mówić, ma za sobą niezłą historię, od bycia "dla fanboyów" jako DH do bycia dalibóg chyba najbardziej przegiętą ( choć IMHO nekroni w czasach 3/4 ed byli jeszcze gorsi ) armią tego systemu , by spaść w 6ed do poziomu armii "tylko" dobrej. Nowy codex tkwi tak jakby w czasach gdy GK wymagali potężnego przywalenia nerfhammerem, i w sumie nie wiem, czy chwalić GW za niezrobienie kolejnej przesadzonej armii, czy załamywac się na ten jednak pewien anachronizm. Z codexu, co zawsze boli, wylecieli wszyscy bez modelu – jak Mordrak czy Thawn, ale też cała inkwizycja i asasyni. I jest to pierwszy odkąd pamiętam przypadek gdzie nowy codex nie dodaje
żadnego nowego oddziału czy pojazdu....Nawet WD siostry
coś dostały....
Zasady ogólno armijne :
Combat squads – jak u SM-ów
Prefered enemy(deamons) – co było do przewidzenia
Aegis – jak w FAQ, przerzuty 1 na DtW.
Purity of spirit – jak w RB, nie można generowac mocy z malefica, ale sanctica czaruje się normalnie jak każdą inną dyscyplinę, bez perili na wszystkich dubletach tylko na 2+ x6.
Warlordy :
1 – Warlord nienawidzi demonów, i jak rzuca banishmenta, sukces wchodzi na kostce na 2+ zamiast 4+
2 – Warlord i jego jednostka mają hammer of wrath
3 – Warlord i przyjazne szaraki w 12" mają stubborna
4 – Warlord i jego jednostka wstawiona do DS, automatycznie wychodzi w 1 turze i ma przerzut scatera
5 – Counterattack
6 – Warlord zna jedna extra moc z Sanctica, choć nie podnosi to jego mastery LvL-u.
HQ
Brother Capitan – brat Plewa kosztuje tyle samo co kiedyś (150 pkt), acz może być za +35 ulepszony do Grand mastera. Marszałek stracił BS6 ( którego i tak rzadko używał ), ale zyskał czwarty atak bazowy jak kiedyś. GM ma tez 2 lvl psioniki. Obaj generują moce z
sanctica, telepatii, telekinezy, piromancji i dywinacji.
Brotherhood Champion – 150 (+50!) pkt, ale zyskał drugą ranę. Ma master-crafted miecz, musi rzucać i przyjmować wyzwania, ale walcząc w czelku może sobie dobrać albo smasha, albo przerzuty nieudanych sv. Po staremu 2+/4++, heroiczne poświęcenie pozwala mu zaatakować raz nawet jak padł, ale 2 ataki bazowo to tak trochę mało jak na kogoś kto nosi tytuł perfekcyjnego wojownika. No i Ws spadł z 7 do 6. Moce – banishment i hammerhand ( co się zresztą będzie powtarzało kilka razy ).
Librarian – 110 (-40!) pkt. A trzeci poziom za kolejne +25 pkt. Dyscypliny jak u Grand mastera/kapitana.
Techmarine – 90 ( jak kiedyś ) pkt, czyli dalej całkiem sporo jak na gościa z 1 raną. Moce – banishment i hammerhand, zamiast rekonstrukcji. Naprawia na 4+, bo bazowo ma serwo harness ( 5+ bez niego ). Można brać jedenego na każde inne HQ poza techmarinami i nie zajmuje slotów.
Brother-capitan Stern – 185 (-15) pkt, 2lvl, jego banishment bije wszystkie demony w 12" zamiast jednego oddziału w 24", zachował też starą zasadę, że może sobie przerzucać jeden rzut na trafianie, ranienie, lub sv na fazę, ale użycie takiego upoważnia przeciwnika do przerzucenia jednego z w/w u siebie kiedy chce potem, nie więcej razy niż pan sternik użył swojej zdolności. Warlord nr 3.
Castellan Crowe – 175 (+25) pkt, ale nareszcie nauczył się statusu indepa. Warlord nr 2, 2lvl, ale zna te same moce co jego purifiersi ( których już nie przenosi do TR ). Jest bardziej perfekcyjny niż perfekcyjny wojownik i może w czelku korzystać i z smasha i z przerzutów sv. Imponujący Ws8 i nieco mniej imponujące 3A i 2W bazowo.
TR
SS-mani – 110 za bazową 4+sierżant ( 10 więcej ), ale kolejni już po starej cenie 20 za model. Moce – banishment i hammerhand, Deep strike z bazy, poza tym, bez większych zmian.
Terminatorzy – Potanieli i to niemało ! Z 40 do
33 za model, i sierżant jest najwyraźniej darmowy. Ok, mieczyki nie dają już premii do Inv-a, a i niektóre bronie działają słabiej, ale za taki rabat ? Naprawdę fajni są teraz. Moce – banishment i hammerhand. Stracili też sztandar bractwa.
Elity
Purifires – 25 za model (+1), ale mają 2 lvl, znając banishment, hammerhand i clensing flamea. Ich kombatowe ataki mają soul blaza. Po staremu 2 bronie specialne na każde 5 luda. Pamiętajcie, oni tu tylko sprzątają.
Paladyni – o ile nie ma juz opcji na draigostara, palanci dalej maja niezgorsze 2W i WS5. Moce – banishment i hammerhand, dodatkowo aptekarz potaniał znacząco, z 75 do
20 (sic!) pkt. Z drugiej strony, to ze GW pogieło z dawaniem FnP (marinsom, i nikomu innemu) za
psie pkt, to wiadomo juz od dawna, nie
? No i minimalny oddział to teraz 3 modele, nie jeden. Jedyny oddział jaki może nosić sztandary, albo zwykłą szmatkę bractwa, albo ( jeden oddział na armię ) nemesis bannera.
Drednoty – straciły wzmocniony aegis, mają tylko zwykły. 125 bazowo ( 30 więcej niż marinsowy !), wersja z 2x linkowanymi autodziałkami stoi 145 pkt i nie ma już tych
po$#@^&%ch psyboltów. Moce – banishment i sanctuary.
FA
Rhino/Razor – jak u Sm-ów, nie są już pojazdami psychicznymi.
Interceptor squad – bazowo 130, tyle co kiedyś, ale kolejne do 5 modeli już 24, czyli 2 pkt taniej. Osprzęt, zasady i opcje bez większych zmian. Moce – banishment i hammerhand. Teleporter dalej pozwala jednorazowo na skok na 30", choć nie można po tym szarżować.
Stormraven – 200 (-5) pkt, ale nie jest już pojazdem psychicznym.
HS
Purgation squad – 110 (+10) bazowo, ale kolejne modele już po starej cenie 20 pkt. 4 bronie specialne, dostali też night vision !
Nemesis Dredknight – rycerz straszliwy powraca ! Staty i cena bazowa bez zmian, ale sporop opcji potaniało nieźle. Teleporter z 75 do 30 pkt, bronie ciężkie potaniały ( nadal nie można brac 2x takiej samej ) o 5, palnik o 10. Save 2+/5++, Moce – banishment i sanctuary. Dwa power fisty bazowo. Młotek kosztuje tylko 5 pkt ( daje tyle co upgrade fista do młotka, który tu zresztą de facto zachodzi ), miecz stoi 10 pkt, ale daje tylko master crafted ( cóż, po TAK WIELKIM kawale żelastwa można by oczekiwać nieco więcej... ).
Landek, Crusader, Redeemer – jak u SM-ów ( nie są już pojazdami psychicznymi ).
LoW
Draigo – 245 (-30) pkt, ale statami spadł mocno, i nie jest już większym demonem Imperatora. S/T4 zamiast 5, oraz Ws6, Bs5, oba o 1 mniej niż niedawno. Nie TR paladynów, ale jak na 2lvl, zna całkiem sporo mocy – banishment, hammerhand, gate of infinity i purge soul. Warlord nr 1, na pocieszenie jego miecz jest teraz S+3, Ap2, force, deamonbane. No i dalej Eternal warrior.
Zbrojownia – tu się trochę pozmieniało.
Psybolty –
NIE MA ! Podobnie jak rad i psycho granatów !
Wszystkie nemesis bronie z zasadą deamonbane mogą przerzucać nieudane rany i penki przeciw modelom z zasadą demon
jeśli są pod wpływem aktywnej mocy force.
Halabardy dodaja +1 do siły, straciwszy bonus do iniciatywy.
Miecze nie dodają już premii do Inv-a
Warding Stave jest force pałką z deamonbane-m i daje adamantium willa, koniec dzikiego 2+ inva w CC.
Psycannon jest teraz R24", salvo 2/4, rending, co mocno uszczupla jego użyteczność na nie-termosach ( tylko 2 strzały na 12", i to bez szarży ). Ciężki psycannon dredknighta jest R24", salvo 3/6, rending lub jeden strzał dużym blastem, rending. Wszystkie jak kiedyś S7, Ap4.
Psilancery straciły ranienie demonów na 4+, ale stały się chyba pierwszym w historii zasięgowym forceweaponem ! Czyli jeśli aktywuje się stosowną moc, zadają instanty !
Incineratory dostały soul-blaze-a.
Psyk-out granaty - specialne granaty które działają jak obronne plus można nimi rzucać na 8" małym blastem z S2, ale trafienie wymusza perila na psioniku w atakowanym oddziale ( losowym psioniku jeśli jest więcej niż jeden ).
Relikty :
Bone shard of Solor (
10 pkt !) – daje 3+ inv-a jeśli posiadacz jest 12" od demona, lub
2+ (SIC!) inva jeśli w tych 12" jest demon khorna, których to posiadacz dodatkowo nienawidzi.
The fury of Deimos (10 pkt ) - Storm bolter z master crafted, 3 strzałami, zasięgiem 36"i precision shotami.
Cuirass of Sacrefice (15pkt) – terminatorka, IwnD i FnP.
Soul Glave (20 pkt) – Halabarda, posiadacz moze przerzucać nieudane psychic testy by aktywować forceweapony, i jeśli ta moc działa na posiadacza ( niekoniecznie rzucona przez niego ), ten może przerzucać wszystkie nieudane trafienia, zranienia i penki (na każdy cel) .
Domina Liber Demonica (25pkt ) - posiadacz zna jedną extra moc z sanctica, choć nie podnosi to jego lvlu. Posiadacz i przyjazne szaraki w 6" przerzucają 1 przy czarowaniu mocy z sanctica.
Nemesis banner (35 pkt, tylko paladyni ) - fearless dla szaraków w 12", +1 atak dla oddziału posiadacza, dodatkowo wszystkie demony w 12" traktują stół jako teren niebezpieczny.
Detachment szaraków – 0-4 elit, 0-2 FA i HS, 1-4 TR, przerzut warlorda generowanego z tabelki szaraków, DS wchodzą już od pierwszej tury (na 3+ ), i jednostki które tak pojawiły się na stole, mogą i biegać i strzelać w turze deep stike-a.